Kategori: Höglandsleden

Skuruhatt i Skurugata naturreservat, Eksjö

Skuruhatt – ett tillgängligt utflyktsmål

Skuruhatt, och utsikten från dess topp, är förmodligen en av Eksjös mest kända vyer. Hur många gånger jag har varit där har jag ingen aning om, men det är många. Utflykter med släkt och vänner då vi kanske även passat på att gå genom ravinen Skurugata i samma naturreservat. Efter-jobbet-korvgrillning med dottern och hennes kompisar. Motionsrundor med hundarna i den storslagna miljön. Vandring längs höglandsleden som passerar denna utsiktspunkt.

Skurugata naturreservat, Eksjö, Småland

Skurugata – en ravin värd att uppleva

Skurugata naturreservat utanför min hemstad Eksjö är ett av de reservat jag har besökt flest gånger. Det är lätt att ta det man har inpå knuten för givet, så igår försökte jag att verkligen se den spektakulära skuran som om det vore första gången jag var där.

Vätteros - Lathraea squamaria - i Hackareviken naturreservat

Hackareviken naturreservat, Eksjö kommun

Hackareviken är ett av de ställen jag bara måste besöka varje vår. Under min uppväxt bodde jag på en gård drygt en kilometer bort. Därför var Hackareviken vårt självklara utflyktmsål för att se på blåsippebackarna och leka i Hackareviksbäcken om vårarna. Till ytan måste detta vara ett av Sveriges minsta reservat, men där finns otroligt mycket att se och uppleva.

Första vindskyddet efter Ädelfors - Bjälkerum

Höglandsleden: Ädelfors-Lilla Bjälkerum

Förra helgen hade jag tänkt gå höglandsleden från Ädelfors till Ingatorp, och sovit över i vindskyddet i Bjälkerum. Eftersom min dotter blev sjuk åkte Mari, jag och hundarna bara ner till Ädelfors och gick en liten del av denna sträckan innan vi vände så att jag kunde åka hem (se inlägget här). Jag bestämde mig då för att gå etappen denna helgen istället. Vad jag inte visste när jag fattade det beslutet var att våren skulle begravas under en decimeter snö på fredagen.

Blåsippa - Hepatica nobilis - ett av våra mest kända vårtecken

Vårtecken längs höglandsleden, Vetlanda

Planen för idag var att åka till grannkommunen Vetlanda för att börja beta av deras etapper av höglandsleden. Nu blev det inte särskilt långt vandrat – vi blev nämligen distraherade av alla vårtecken som dök upp längs leden.

Mari tittar på utsikten från Stubbaberg, Mariannelund

Höglandsleden: Ingatorp-Mariannelund

Igår gick jag sträckan Ingatorp-Mariannelund längs höglandsleden. Det betyder att jag nu har gått de delar av leden som går mellan Nässjö och Mariannelund (82 km – bara 320 km kvar 🙂 ) . Många av sträckorna har jag gått eller sprungit otaliga gånger, men för just denna del, 19 km, var det premiär.

Spexhultasjön, Nässjö kommun, dit jag kom på en helt improviserad tur

Improviserad tur – på flera sätt

I torsdags sken solen från en klarblå himmel här på småländska höglandet under förmiddagen, och det kändes som en plåga att sitta instängd på mitt kontor. Det kröp i hela kroppen på mig av rastlöshet, så till slut frågade jag helt enkelt chefen om jag kunde flexa ut efter lunch –  och han sa ja.

Inte helt torrt längs höglandsleden idag

Höglandsleden: Lövhult-Eksjö

Jag har länge velat gå höglandsleden mellan Nässjö och Eksjö, men på grund av trassel med ena foten/benet (hälsporre, stukning, blodproppar och operation) så har det inte varit möjligt de senaste två åren. Senaste veckorna har kroppen känts lite “snällare” så jag hade planerat in att gå den sträckan, 29 kilometer, med mina hundar igår. Så blev det också, men dessutom fick jag i sista stund med mig min väninna Linda (Björk, som också skriver här på bloggen) som kom körande två timmar i bilen för en trevlig “tjejdag” i vandrandets tecken.

Kvarnhjulet som ligger kvar i Skurehål

Höglandsleden: Stora Bjälkerum-Ingatorp

Äntligen verkade min kropp hålla för en lite längre tur, så jag hade planerat med Mari att gå delsträcka 6 av höglandsleden i Eksjö kommun. Sträckan är 23 kilometer och går mellan Ingatorp och Stora Bjälkerum, men vi valde att gå den i motsatt riktning.

Kollebäcken i Vada-Skure ravin längs höglandsleden, söder om Ingatorp

Höglandsleden: Ingatorp till Vada-Skure ravin t.o.r

När de Eksjö-bor som tycker om att vandra ger sig ut på höglandsleden blir det ofta någonstans mellan Eksjö och Mariannelund (leden passerar samhällena Hult, Bruzaholm och Ingatorp så det är lätt att kliva av/på vare sig man kommer med bil eller buss). Det finns också en del som går sträckan Nässjö – Eksjö. Dessa sträckor går i västlig/östlig riktning, men jag har aldrig hört eller läst om någon som gått delsträcka 6 som går söderut från Ingatorp till Stora Bjälkerum. Kanske var det just detta, att jag inte visste någon som gått där, som gjorde mig så nyfiken på att gå just denna sträcka?

Vid Hässelåsa damm

Höglandsleden: Stuveryd till Klinten (10 km)

Igår skulle Mari och jag ses för att gå med våra hundar längs höglandsleden igen. Mari föreslog att vi skulle gå sträckan Klinten – Bruzaholm, eftersom vi hade ett “glapp” där mellan sträckorna vi gått. Vi bestämde oss för att täppa till den luckan under dagens tur. Vi har tidigare gått mellan Eksjö och Klinten tillsammans (själv har jag nog gått och sprungit den sträckan 30 gånger). Vi har också gått mellan Bruzaholm och Ingatorp.

Jag i Skurugata naturreservat

Skurugata (och höglandsleden till Eksjö)

Om man har tagit semester en helt vanlig tisdag (igår) så får man fylla den med så mycket utomhustid och dagsljus som möjligt. Jag valde därför att ta med mig hundarna direkt efter att dottern gått till skolan och åka ut till Skurugata naturreservat utanför Eksjö. Det är ett av mina närmaste reservat och jag […]

Hundarna längs höglandsleden

Ny del av höglandsleden

En ny del av höglandsleden hade jag planerat in för mig och hundarna igår morse. Med “ny del” tänkte jag mig en sträcka av leden som skulle vara ny för mig – istället blev det faktiskt en sträcka som var ny för leden! Bilen parkerade jag alldeles bredvid höglandsleden, vid Broarp. Det är längs RV […]

Höstfärger på vår väg mot Huluberget

Höglandsleden: Vikskvarnen-Huluberget t.o.r.

Igår vaknade vi i den mysiga stugan i Vikskvarnens naturreservat. Efter att vi gjort våra morgonbestyr och Linda fått sitt morgonkaffe gick vi iväg längs höglandsleden åt Nässjö-hållet tills vi kom till Hulubergets utsiktstorn.

Linda i stugan vid Vikskvarnen

Höglandsleden: Vikskvarnens naturreservat

Den här veckans fredagslyx började direkt efter jobbet igår och fortsatte ända fram till lunchtid idag. Jag och min kompis Linda hade bestämt att vi skulle utforska en (för oss båda) ny del av höglandsleden, och att vi skulle utgå från Viks Kvarn i Nässjö kommun.