Kategori: Sova ute

Vacker kväll

Utanför tältet - Risvedens vildmark

Ett dygn i Risvedens vildmark

Efter flytten tyckte vi att vi var värda ett utedygn och bestämde oss för vandra i naturreservatet Risvedens vildmark i min nya hemkommun Ale.

Underbart att tälta - här vid en sjö i månens sken

När abstinensen efter att tälta slår till

Att sova ute är befriande härligt. Oftast har jag sovit i vindskydd eller övernattningsstugor, men på sistone har jag haft större möjligheter att tälta. Häromdagen kände jag mig så “ute-sugen”, trots att det inte var mycket mer än en vecka sedan vi tältade i snön i Sälen, att jag kände att jag “måste” ut igen. När jag la fram förslaget så var min vän inte sen att haka på efter att vi dubbelkollat med tonåringarna att de kunde låta oss vara borta över natten.

Årets höjdpunkt - att tälta på fjället i snö

Årets höjdpunkt – att tälta på fjället i snö

Att tälta på fjället mitt i snön blev årets höjdpunkt för mig. Hittills vill säga. Jag har redan haft många höjdpunkter i år, och många fler kommer det förmodligen att bli. Men jag tror ändå att den här långhelgens övernattning blir “svårslagen”.

Vår lägerplats gör sig bra i morgonljus också

Nyårslöftet en utenatt i månaden – Maj

Nyårslöftet en utenatt i månaden / Maj: Härmanö med Spexa

Längtan ut är bitterljuv… Men när det äntligen är dags är det bara det ljuva kvar <3

Morgonutsikt från tältet Järnavik

Blekingeleden – en sammanfattning

Blekingeleden är väl värd att vandra om man kan stå ut med att vårt brutna landskap inte kan innehålla vildmark hela vägen utan man får variation av småstigar, breda stigar, skogsbilvägar, grusvägar och asfalt. Många mindre byar och orter passeras. Är man bara intresserad av att gå kortare etapper är de tre första samt etappen Järnavik – Ronneby de finaste i mitt tycke.

Dagsverkstorp

Blekingeleden: Etapp 14+15, Älmtasjön – Bröms

Precis i början av etapp 14 har någon skojat till det och satt en liten skylt med cykelled. Möjligen kan du med stort besvär leda din cykel men inget annat. Brant och stenigt med rötter helt omöjligt även för ett proffs på mountianbike. Någon har haft sinne för humor. Jag såg heller inga däckspår vilket […]

Linda och Vittra på väg uppför - innan vi ska nerför igen - tala om Tivden-känsla

Sevedeleden: en led med Tiveden-känsla, dag 2

Vid 05-tiden vaknade vi i vindskyddet taggade för en ny dag längs Sevedeleden, som redan dag 1 (27 km) överraskat oss med sin Tiveden-känsla. Vädret var bättre än dagen innan, men vi hade sett i SMHI:s app att det skulle bli regn från klockan 14, så vi ville komma iväg så fort som möjligt.

Men den var fantastisk att gå igenom

Sevedeleden: en led med Tiveden-känsla, dag 1

För ungefär ett år sedan såg Linda och jag skyltar som pekade ut Sevedeleden när vi var och hälsade på Sveriges äldsta ek (Kvilleken / Rumskullaeken – länk till blogginlägg från 2019). Vi bestämde oss för att gå den 50 kilometer långa rundleden, och nu, nästan ett år senare, blev det äntligen av.

Att lära sig utrustningen är viktigt innan man ger sig ut på långfärdsvandring

Att förbereda sig inför långfärdsvandring

Först och främst kanske man skulle definiera, vad en långfärdsvandring är? Det är naturligtvis väldigt individuellt. En del tycker att 50 km är långt andra tycker att 500 km är långvandring. Det finns ingen uttalad gräns för vad som räknas som långt, det är verkligen personligt och upp till var och en att bedöma. Jag tycker att om man går längs ex en led under flera dagar och går många kilometer om dagen så kan man visst räkna det som långvandring. Det behöver inte vara jättelångt. Tänk det ur ett barns perspektiv. Då kan 1,5 km vara riktigt långt. Världsvandrare å andra sidan finns det flera stycken av och det personerna går ju 40 000 km eller mer!

Här sov vi under vårt härliga utedygn

Utedygn med tonåringarna – nya fina minnen

För tonåringarna i huset står inte friluftsliv särskilt högt upp på önskelistan, så därför nappade vi vuxna direkt på idén när de själva föreslog att vi skulle ut och fiska. Efter att ha pratat ihop oss alla fyra kom vi fram till att vi till och med skulle tälta – något vi oftast får göra utan våra barn.

Kul skylt (Till Ingenstans och Tillbaka) på väg mot Älmtasjön

Blekingeleden: Etapp 13 Mörtsjöåsen – Älmtasjön

Blekingeleden etapp 13 går mellan Mörtsjöåsen och Älmtasjön. Etappen går längs ett antal större sjöar och mindre vattendrag i ett kuperat landskap med klassisk blandskog.

Fötterna pausar - här på väg mot Mörtsjöåsen

Blekingeleden: Etapp 12 Alljungen-Mörtsjöåsen

Blekingeleden etapp 12 går mellan Alljungen och Mörtsjöåsen. Etappens första bit fortsätter att följa sjön Alljungen och det går flera kortare leder i området. Men strax viker det av i från sjön och in i ren skog ett tag innan vägvandring.

Efter solnedgången

Övernattning i Bredfjällets naturreservat

Det är tidig morgon när våra fötter börjar ta oss genom Bredfjällets fantastiska natur. Vi vandrar i den speciella stillheten som råder här – även när vi som nu har mycket att prata om.

Frukost vid Listersjön

Blekingeleden: Etapp 11 Skärsviken-Alljungen

Blekingeleden etapp 11 går mellan Skärsviken och Alljungen. Morgonen inleds med frukost på en liten udde vid Listersjön. Klart väder och solsken. Natten har varit behaglig i mitt lilla tält och innan jag lämnar lägerplatsen ser jag till att inte lämna några spår efter mig.

Man kan inte ha det bättre än vi har det här vid Bollemyrstugan

Nyårslöftet en utenatt i månaden – april

Nyårslöfte 2020 – en utenatt i månaden / April: “Bollemyrstugan på Sotenäs”

Fyllda av äventyrslusta tar vi oss an Sotenäsets lockande leder. Vi studerar kartan, funderar och värderar – väljer utifrån kriterierna mest stig och kringelikrok.