Kategori: Nationalparker

Allemansråttans stig, Tyresta

Allemansråttans stig i Tyresta är en liten stig på 700 meter. Längs stigen får barnen lära sig om allemansrätten. En eftermiddag den här veckan tog jag med mig mina barn dit.

Tyresta nationalpark

Ett snöigt Tyresta

För snart två veckor sedan fick vi en helg med snö och sol i Stockholmsområdet. Det var väldigt efterlängtat och jag försöka maximera min tid ute i naturen. Det blev två turer i Nackareservatet på väg till och från centralen. På söndagen skulle jag ut en kort sväng till Tyresta nationalpark (för jag skulle egentligen inte hinna en längre tur) men mina planer för dagen ändrades och det slutade med att det blev en fem timmar lång vandring. Den startade vid niotiden på dagen i Tyresta by.

Vi spanar på sälar på Gotska Sandön

Gotska Sandön – vår sommartradition

Varje år i juni packar jag, sonen Bob, och hans farmor våra ryggsäckar och drar iväg till Gotska Sandön för en helg. I år hade vi även med oss Loa som då va 6 veckor gammal. Att få ha en helg med sonen och ex svärmor är en fantastisk upplevelse, är så lyckligt lottad att […]

Morgon i Björnlandets nationalpark

Björnlandets nationalpark

Jag är fortfarande inte återställd efter min operation för knappt 3 veckor sedan, så istället för att bjuda på en ny vandringstur tänkte jag förgylla med bilder från Björnlandets nationalpark där jag tillbringade 2 dygn för ganska exakt ett år sedan. Björnlandets nationalpark ligger i Åsele lappmark och är en storslagen vildmark med en av […]

Glädje på Store Mosse

Store Mosse – en spontanutflykt

När man inser på fredagskvällen att man har en hel helg utan inplanerade aktiviteter får man ändra det, så när det hände mig igår skrev jag till Linda. Inte för att jag inte kan ge mig ut i naturen själv – utan för att det är trevligt med sällskap.

Kopparhatten, Söderåsens nationalpark

Hjortsprångsrundan, Söderåsen

I våras gick jag hjortsprångsrundan i Söderåsens nationalpark tillsammans med min vän X. I måndags återvände jag med min dotter och en av hennes kompisar som hade tagit ledigt från skolan för att få besöka Sveriges största bokskog.

Slåttdalsskrevan, Skuleskogens nationalpark

Skuleskogens nationalpark

Första gången jag var här var 1985 då jag var nyinflyttad Ö-viksbo kunde man gå från entré nord till Slåttdalsskrevan tur och retur utan att möta någon – eller bara någon enstaka vandrare – till skillnad från nu då det är ett av de populäraste vandringsstråken i Sverige.

Njupeskär – Fulufjället

Den nya planen innebar en tur till Sveriges högsta vattenfall Njupeskär, cirka en och en halv timmes bilresa från Sälen. Min 12-åriga dotter hade varit där två gånger tidigare, men för hennes kompis var det första gången. Läs om den lyckade utflykten

Småsileshår

Store Mosse – igen

Idag har jag besökt Store Mosse nationalpark för tredje gången i år. Med mig hade jag min 12-åriga dotter, en av hennes klasskompisar som fått den här utflykten i födelsedagspresent, och våra två hundar. Läs om utflykten här

Norra Kvills nationalpark

Omkullfallna stammar, väldiga stenblock och storväxta träd gör Norra Kvill nationalpark till en vildmark – om än i det mindre formatet. I parken får man en spännande vandring bland mossbeklädda stenblock och trolska tjärnar. Här kan du läsa om dagens utflykt.

Jag och mina hundar i Store Mosse nationalpark

Store Mosse nationalpark

Jag är väldigt förtjust i det öppna, vidsträckta landskapet på högmossen, med bara några enstaka lågväxta träd här och var. Och jag tycker oerhört mycket om att kunna gå på spång kilometer efter kilometer. Läs om dagens tur på Store Mosse

Odensjön

Nackarpsrundan, Söderåsens nationalpark

Uppe på åsen går stigen nära branten ner mot den cirkelrunda Odensjön, och man ser den glittra då och då, långt där nere mellan alla bokar. Vid varje glimt man får tror man att det inte kan bli vackrare, men ändå blir det just det! Läs om Nackarpsrundan.

Liakroksrundan, Söderåsens nationalpark

Liakroksrundan är en 7,2 kilometer lång vandringsled som utgår från naturum i Söderåsens nationalpark, Skåne. Leden går på relativt breda, vältrampade och lättgådda stigar genom mysig bokskog som för tankarna till svunna tider.

Här kommer jag och hundarna i bokskogen

Hjortsprångsrundan, Söderåsens nationalpark

Hjortsprångsrundan i Söderåsens nationalpark är en helt fantastisk, och väldigt varierad runda på 7,7 km. Leden bjuder på bokskog i massor, en ravin, en vacker å och sagolik miljö att vandra i. Läs mer om Hjortsprångsrundan.

Store Mosse nationalpark

Idag blev det en utflykt till en av mina absoluta favoritplatser – Store Mosse nationalpark utanför Värnamo. Vidderna där är imponerande och för tankarna till fjällvärlden. Läs om vår utlykt