Kategori: Blommor

Bord och bänkar vid ett av de fyra vindskydden som finns vid Stora Kroksjön

Stigen runt Stora Kroksjön, Risveden

Den lilla utflykt vi gjorde till Risveden i förrgår väckte vår nyfikenhet, så igår åkte jag och min sambo tillbaka dit för att utforska stigen som går runt hela Stora Kroksjön.

Fikapaus på Marstrandsön

Familjeutflykt till Marstrand

Efter min flytt från Småland för 4 veckor sedan fick jag äntligen träffa min yngsta syster och hennes barn igår. Högt på deras önskelista var (till min stora lycka) att få se typiska “västkustklippor” så vi åkte raka spåret till lättillgängliga Marstrand.

Premiär för mig att sova i hammock

Även att vi hade varit ute några timmar på en familjeutflykt kände vi suget efter att få sova ute, så vi bestämde att det var dags för mig att få göra min premiärnatt i hammock. Tidigare har jag oftast sovit i vindskydd och övernattningsstugor när jag övernattat i naturen. Men sedan jag träffade min sambo har det mest blivit tältnätter.

Här skulle det vara en stig.. men var är den?

När leden på kartan inte finns i verkligheten

Förra veckan var det riktig sommarhetta. Då brukar jag försöka gå lite längre med hundarna innan det börjar bli för varmt på morgonen. En dag planerade jag att utgå från Dammekärr, ta genvägen över till sjön Lysevattnet i Vättlefjälls naturreservat, och därifrån följa Vättlefjällsleden tillbaka till Dammekärr.

Övernattningsstuga enligt Naturkartans app...

Morgonturen förvandlades till upptäcktsfärd

En dag under min första vecka i mitt nya hemomkring förvandlades en vanligt morgontur med hundarna till en spännande upptäcktsfärd. På grund av, eller tack vare, appen Naturkartan som lurade ut oss på lite avvägar.

Hållsdammsleden

Hållsdammsleden, Vättlefjällsområdet

I morse bestämde jag mig för att pröva Hållsdammsleden som ligger i mitt nya hemomkring. Vid ett tidigare tillfälle när jag varit här över helgen har jag gått Mettjärnsleden som till stora delar sammanfaller med Hållsdammsleden, men jag var nyfiken på den återstående delen.

Flugtrumpet (sarracenia purpurea)

En av de coolaste växter jag sett – Flugtrumpet

Flugtrumpet, sarracenia purpurea, hade jag aldrig hört talas om förrän en av mina kompisar skickade en länk till ett Facebook-inlägg för ungefär 10 dagar sedan. Växten på bilderna såg fantastiskt spännande ut, så jag kontaktade den som gjort inlägget och fick vägbeskrivning – i utbyte mot koordinater till ett orkidéställe här runt Eksjö.

Ramslök - allium ursinum

Ramslök fanns på närmare håll än jag trodde

Ramslök – allium ursinum – är en växt som jag inte har stött på så många gånger. Egentligen har jag bara upplevt de heltäckande gröna och väldoftande mattorna när jag varit på Omberg, så jag har trott att det inte funnits ramslök på småländska höglandet. Men för bara några veckor sedan guidade Tord mig till ett hemligt ställe i vårt “hemomkring”.

Rödblära - Silene dioica

Rödblära – Silene dioica

Rödblära är inte någon blomma som jag har haft någon särskild “relation” till, men igår fick vi ordentlig kontakt. Redan på väg till jobbet såg jag något rosa i en vägslänt och bestämde mig för att stanna på hemvägen och titta lite närmare på vad det kunde vara för färgsprakande skönheter som stod där.

Rosling - Andromeda polifolia

Kvällstur och rosling – andromeda polifolia

När jag kom hem från jobbet igår var det så varmt att jag kunde gå utan jacka. Tydligen ingav det mig starka vårkänslor att jag kände att jag bara måste ut och leta efter rosling (Andromeda polifolia). Det kunde ju finnas någon någonstans – och då ville jag absolut inte missa den!

Efterrätt uppe på hjässan, Omberg

Ekopark Omberg: Ellen Key-leden med barn

Ekopark Omberg är ett ställe som jag (och även min dotter) brukar besöka några gånger varje år. När vi är där tillsammans är vår favoritrunda Ellen Key-leden, 6 km, som bjuder på både “kust”, bokskog och berg. Idag var det dags igen, och med oss hade vi även en av dotterns klasskompisar som fått utflykten i födelsedagspresent.

Vätteros

Vätteros (lathraea squamaria) i hundratals

Vätteros är en väldigt speciell växt som jag i vanliga fall bara ser några enstaka exemplar av varje vår. Till skillnad från i år då jag fick se hundratals av dessa rosa kott-liknande växter trängas med varandra.

Hemomkringvandring önskar glad påsk

Hemomkringvandring önskar glad påsk!

Glad påsk önskar jag dig! Efter en vädermässigt annorlunda vinter, och några månader som präglats av pandemin corona. behöver nog de flesta av oss lite extra ledighet. Jag hoppas att du har möjlighet att vara ute så mycket som möjligt nu under påskhelgen – och kanske ägna dig åt lite hemomkringvandring?

Powernap efter lunchen

Blekingeleden: Etapp 10 Ronneby brunn – Skärsviken

Blekingeleden etapp 10 går mellan Ronneby brunn och Skärsviken. Etappens första korta del går över Ronnebyån och längs med denna innan man viker av in i skog en kort bit för att sedan vandra på väg en bra bit. Det är omväxlande asfalt och grusvägar man går på men snart nog så kommer man ut på landsbygden. Man har finurligt nog lagt leden rakt igenom en gårdsbutik och det känns faktiskt lite hemtrevligt.

Vätteros - Lathraea squamaria - i Hackareviken naturreservat

Hackareviken naturreservat, Eksjö kommun

Hackareviken är ett av de ställen jag bara måste besöka varje vår. Under min uppväxt bodde jag på en gård drygt en kilometer bort. Därför var Hackareviken vårt självklara utflyktmsål för att se på blåsippebackarna och leka i Hackareviksbäcken om vårarna. Till ytan måste detta vara ett av Sveriges minsta reservat, men där finns otroligt mycket att se och uppleva.