Kategori: Soluppgång/nedgång

Klevsjöloft, strax utanför Risveden-området, Skepplanda

Fin övernattning på Klevsjöloft

Eftersom vi deltog i marschen förra veckan fanns varken tid eller ork över till någon avkopplande utenatt som vi annars brukar unna oss med jämna mellanrum. Igår stod vi inte ut längre, utan bestämde oss hastigt och lustigt för att åka till Klevsjöloft som vi passerat en av marschdagarna och fastnat för.

Premiär för mig att sova i hammock

Även att vi hade varit ute några timmar på en familjeutflykt kände vi suget efter att få sova ute, så vi bestämde att det var dags för mig att få göra min premiärnatt i hammock. Tidigare har jag oftast sovit i vindskydd och övernattningsstugor när jag övernattat i naturen. Men sedan jag träffade min sambo har det mest blivit tältnätter.

Min dotter om födelsedagspresenten - några dagar i Sälen

Minisemester i härliga Sälen

Ett av min dotters favoritställen är Sälen, så när vi fick tillgång till en stuga där under Kristi Himmelsfärdshelgen passade vi på att åka dit som en liten födelsedagspresent för henne. Vi var bara där några få dygn, men vi hann med mycket: Skidåkning (3 turer), snöbollskrig, korvgrillning, pulkaåkning, solande på altanen, hundspring på skaren, en fantastisk solnedgång och dessutom en tältnatt på fjället.

Årets höjdpunkt - att tälta på fjället i snö

Årets höjdpunkt – att tälta på fjället i snö

Att tälta på fjället mitt i snön blev årets höjdpunkt för mig. Hittills vill säga. Jag har redan haft många höjdpunkter i år, och många fler kommer det förmodligen att bli. Men jag tror ändå att den här långhelgens övernattning blir “svårslagen”.

Morgonstund har guld i mund

Morgonstund har guld i mund, brukar man säga, och vissa dagar känns det som om det stämmer extra bra. Till exempel en sån här morgon när solen sakta stiger och låter sina första strålar skina genom dansande morgondis över en skogstjärn. De enda ljud som hörs är fåglarnas morgonkonsert.

Linda och Vittra på väg uppför - innan vi ska nerför igen - tala om Tivden-känsla

Sevedeleden: en led med Tiveden-känsla, dag 2

Vid 05-tiden vaknade vi i vindskyddet taggade för en ny dag längs Sevedeleden, som redan dag 1 (27 km) överraskat oss med sin Tiveden-känsla. Vädret var bättre än dagen innan, men vi hade sett i SMHI:s app att det skulle bli regn från klockan 14, så vi ville komma iväg så fort som möjligt.

Solnedgång över sjön Hunsnäsen i Eksjö - på rätt plats vid rätt tidpunkt

På rätt plats vid rätt tidpunkt

Ofta använder man uttrycket “han var på rätt plats vid rätt tidpunkt”. När det gäller fotografering, och då särskilt i naturen, tycker jag att uttrycket stämmer extra bra. För att få den där bilden man verkligen är ute efter kan det handla om sekunder när man fotar fåglar och djur, timmar och dagar när man fotar blommor (blomningsperiod), och minuter och sekunder när man fotar soluppgångar och solnedgångar.

hammock

En utenatt i månaden – januari

Nyårslöfte 2020 – en utenatt i månaden / Januari: Med hammock på Ängholmen

Med tungan rätt i munnen balanserar jag försiktigt över den hala stenpiren till Ängholmen på Tjörn. I strålande sol och isig vind tar jag god tid på mig att utforska denna vackra halvö. Strandängar, knotiga ekar, stenraviner och glittrande hav. Jag stortrivs!

Oerhört vacker morgon - här solnedgång nedanför Högste Knut, Tjörn

Årets vackraste morgon?

Vi hade sett på väderleksprognosen att det skulle bli soligt och fint på nyårsafton – både hemma i Eksjö och på Tjörn där jag skulle fira in det nya året. Visserligen har SMHI ganska ofta fel i sina prognoser, men man lever på hoppet, eller hur?

Vacker liten å

Långnäsudden, Bollnäs

Den här decemberdagen började lovande med en magnifik soluppgång. Nu skulle det väl bli läge för en hyfsad vandring, trots snö och is. Men icke, när jag var klar med frukosten hade gråvädret kommit tillbaka igen, och prognosen talade dessutom om snöfall som kunde övergå i regn. Det blev att snabbt ompröva planerna, för […]

Vacker skymning

Snö och vacker skymning

Vilket fredagslyx jag fick när jag slutade tidigt på jobbet idag. Solen, som vi inte hade fått se på några veckor, valde lämpligt nog att titta fram strax efter lunch. Så det var bra tajming att åka mot skogen och några skogstjärnar direkt efter att jag och hundarna hade hämtat min dotter i skolan. Tala […]

Morgon - en bild säger mer än tusen ord

En bild säger mer

En bild säger mer än tusen ord säger ordspråket. Och ibland stämmer det tycker jag. Som bilden från min lilla runda med hundarna i morse. Det var mörkt och jag frös om händerna i det höstlika vädret, men glömde allt när jag möttes av den här synen.

Neptuni Åkrar

Neptuni åkrar på Öland

Neptuni åkrar” har för mig en särskilt magisk klang, och det beror på att min älskade mormor – som var väldigt växtintresserad – alltid pratade om detta naturreservat med en speciell passion i rösten.

Övernattning vid Vättern

Harge uddar är ett naturreservat som ligger i Askersunds kommun. Redan i höstas besökte jag och X reservatet för första gången. Vi bestämde där och då att vi skulle sova över i det ovanliga vindskyddet som är “inbyggt” i berget nästa gång vi kom dit.

Frukostdags vid tjärnen

Frukost vid skogstjärn

Jag tycker om att ta vara på dagen och att göra det mesta och bästa av den – varje enskild dag. Eftersom jag är ganska morgonpigg tycker jag att det är en underbar början på dagen att gå ut i naturen direkt när jag stigit upp. Läs om dagens frukosttur.