Kategori: Barnaktivitet

Fika bland höstlöven
Härlig paddling

Paddling längs dressinbanan, Åmål

När vi trampade dressin under midsommar valde vi Joytrails kombo-alternativ med dressincykling ena vägen och paddling tillbaka. Stationen Kroppan där man byter färdmedel ligger inte i slutet av banan, så man får välja om man vill cykla en kort sträcka och stiga av där, eller åka längre, vända och trampa tillbaka till Kroppan.

Trampa dressin är kul

Cykla dressin – familjeutflykt till Åmål

Det är svårt att hitta på födelsedagspresenter till någon som inte önskar sig något, men att få cykla dressin med familjen borde väl glädja en friluftsmänniskas hjärta? Så tänkte i alla fall jag när min sambo fyllde år.

Finbesök på fikakullen i Björsjöbacka

Familjeutflykt till Björsjöbacka, Vättlefjäll

Idag passade vi på att göra en liten familjeutflykt till Björsjöbacka, i Vättlefjäll naturreservat, på eftermiddagen. Temperaturen har varit närmare 30 grader varje dag sedan vi flyttade hit i lördags, men äntligen sjönk den ner till bara 23.

Brantefall, Ydre kommun

Brantefall – barnvänligt utflyktsmål, Ydre

Brantefall ligger i min grannkommun Ydre och är namnet på en plats där en bäck forsar ner över en bred berghäll. Jag hade sett bilder därifrån, så när Mari frågade om jag ville följa med henne var jag inte sen att följa med.

Vassviksberget - naturreservat i Ydre kommun, Östergötland

Vassviksberget – fint utflyktsmål, Ydre kommun

Ibland gör de oplanerade turerna starkast intryck – som till exempel mitt besök på Vassviksberget i grannkommunen häromdagen. En av fördelarna med såna spontana besök är att man inte har den minsta förväntan på platsen innan man kommer dit – och alltså inte kan bli besviken.

Här börjar vandringsleden i naturreservat Korphålorna

Naturreservatet Korphålorna, Ydre

Skurugata, Skrôle hie och Hulegata är några raviner i Eksjö kommun som jag är förtjust i. Jag har flera gånger snuddat vid tanken att även besöka Korphålorna i grannkommunen Ydre, men det har inte blivit av. Förrän häromdagen när Mari och jag passerade Svinhult i ett annat ärende. Vi kunde helt enkelt inte motstå frestelsen att svänga av vid skylten “Naturreservat Korphålorna, 3 km”.

Jag och min hund Gemini njuter av "här och nu"

Kvänsås bokar, Eksjö

Kvänsås bokar är nog den minsta bokskog jag har sett – men den är min, höll jag på att säga. Jag äger visserligen inte marken, men den ligger i alla fall i mitt hemomkring, bara några kilometer utanför Eksjö. Bokskogen är både en av de nordligaste och en av de högst belägna bokskogarna i landet, där den ligger på en kulle 264 meter över havet.

Min dotter om födelsedagspresenten - några dagar i Sälen

Minisemester i härliga Sälen

Ett av min dotters favoritställen är Sälen, så när vi fick tillgång till en stuga där under Kristi Himmelsfärdshelgen passade vi på att åka dit som en liten födelsedagspresent för henne. Vi var bara där några få dygn, men vi hann med mycket: Skidåkning (3 turer), snöbollskrig, korvgrillning, pulkaåkning, solande på altanen, hundspring på skaren, en fantastisk solnedgång och dessutom en tältnatt på fjället.

Skuruhatt i Skurugata naturreservat, Eksjö

Skuruhatt – ett tillgängligt utflyktsmål

Skuruhatt, och utsikten från dess topp, är förmodligen en av Eksjös mest kända vyer. Hur många gånger jag har varit där har jag ingen aning om, men det är många. Utflykter med släkt och vänner då vi kanske även passat på att gå genom ravinen Skurugata i samma naturreservat. Efter-jobbet-korvgrillning med dottern och hennes kompisar. Motionsrundor med hundarna i den storslagna miljön. Vandring längs höglandsleden som passerar denna utsiktspunkt.

Här sov vi under vårt härliga utedygn

Utedygn med tonåringarna – nya fina minnen

För tonåringarna i huset står inte friluftsliv särskilt högt upp på önskelistan, så därför nappade vi vuxna direkt på idén när de själva föreslog att vi skulle ut och fiska. Efter att ha pratat ihop oss alla fyra kom vi fram till att vi till och med skulle tälta – något vi oftast får göra utan våra barn.

Efterrätt uppe på hjässan, Omberg

Ekopark Omberg: Ellen Key-leden med barn

Ekopark Omberg är ett ställe som jag (och även min dotter) brukar besöka några gånger varje år. När vi är där tillsammans är vår favoritrunda Ellen Key-leden, 6 km, som bjuder på både “kust”, bokskog och berg. Idag var det dags igen, och med oss hade vi även en av dotterns klasskompisar som fått utflykten i födelsedagspresent.

Påskmiddagen fixad - påsklovsfiske

Lyckat påsklovsfiske

Jag har i princip aldrig fiskat, så när vi blev erbjudna påsklovsfiske blev min dotter överlycklig. Att det sedan blev två fisketurer, istället för en, gjorde inte saken sämre. Redan på skärtorsdagens kväll gick vi en kort sträcka från våra vänners hus ut till den närmaste sjön (och den ligger nära) för en liten stunds fiske.

Barnen mäter djupet på en av Gålös jättegrytor

Jättegrytor i Gålö naturreservat

På väg ut mot Gålö havsbad står två beiga skyltar i en kurva . De är försedda med texten “Jättegrytor”. När barnen och jag åkte ut till Gålö förra veckan passerade vi dessa skyltar och blev lite nyfikna.

Vätteros - Lathraea squamaria - i Hackareviken naturreservat

Hackareviken naturreservat, Eksjö kommun

Hackareviken är ett av de ställen jag bara måste besöka varje vår. Under min uppväxt bodde jag på en gård drygt en kilometer bort. Därför var Hackareviken vårt självklara utflyktmsål för att se på blåsippebackarna och leka i Hackareviksbäcken om vårarna. Till ytan måste detta vara ett av Sveriges minsta reservat, men där finns otroligt mycket att se och uppleva.

Allemansråttans stig, Tyresta

Allemansråttans stig i Tyresta är en liten stig på 700 meter. Längs stigen får barnen lära sig om allemansrätten. En eftermiddag den här veckan tog jag med mig mina barn dit.