Kategori: Barnaktivitet

Fika bland höstlöven
En av mina systersöner prövar snickarboa hos Filmbyn Småland

Utflyktstips – Filmbyn Småland i Mariannelund

Eftersom jag är före detta Eksjöbo känner jag till Filmbyn Småland i Mariannelund. Men det förvånar mig att det är så många andra som inte gör det. Detta museum över Astrid Lindgrens filmer ligger inte särskilt långt från det mer kända Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby.

Sju sagolika utflykter

Sju sagolika utflykter, Mariannelund

Nu är det några år sedan jag var på Filmbyn Småland senast. Mycket var sig likt när jag var där häromdagen med syster, syskonbarn och mamma. Men en supertrevlig nyhet som kommit sedan jag flyttade från Eksjö är sju sagolika utflykter. Dessa börjar och slutar precis utanför Filmbyn i Mariannelund.

Den vackra Tempelbron i Herrgårdsparken, Mariannelund

Sagolik utflykt 6 – Herrgårdsparken

Vilken vacker oas den är – Herrgårdsparken i Mariannelund. Trots att den ligger mitt i skogen så är den i stort sett belägen inne i samhället. Detta är en fantastisk plats som jag väldigt gärna ville visa för min syster och hennes barn när vi sågs i helgen.

Vi tar vattenprover för att se vilken sjö som har klarast vatten i Mariannelund

Sagolik utflykt nr 5 – klarast vatten?

Filmbyn Småland har skapat vad de kallar ”sju sagolika utflykter” i anslutning till utställningen i Mariannelund. När jag var där i helgen tog jag med syskonbarnen (och deras mamma och mormor) på utflykt nummer 5. Den innebar uppdraget att ta reda på vilken sjö i Mariannelund som har klarast vatten.

Runkestenen i Mariannelund - en av Filmbyns sju sagolika utflykter

Sagolik utflykt nr 1 går till Runkestenen

Filmbyn Småland har skapat sju sagolika utflykter i anslutning till utställningen i Mariannelund. Den första av dem heter ”världens starkaste”. Självklart tänker jag direkt på Pippi Långstrump när jag ser det. Utflykten leder till något så konstigt som Runkestenen.

Hit vill jag åka imorgon med!!! Naturen är verkligen världens bästa lekplats

Världens bästa lekplats – naturen

Redan tidigare har jag nämnt det, men jag gör det igen. Vill du se naturen genom nya ögon – ta med dig ett barn till världens bästa lekplats! Om detta stämmer borde jag vara som barn på nytt. Jag hade nämligen med mig tre mindre barn ut några dagar den här veckan.

Kamelridning - vilken grej

Kamelridning i Myckleby, Orust

Under några dagar har min syster och hennes tre barn hälsat på oss här på Orust. Jag kände att det skulle vara roligt att hitta på något som de inte gjort innan. Och precis då tipsade Slussens Pensionat på sitt instagramkonto om kamelridning.se. Visserligen har jag kört förbi kamel-skylten i Myckleby (cirka en mil ifrån oss) vid några tillfällen. Men jag har inte kommit till skott med att kontakta dem – förrän nu.

En del av Anderssjöåfallet

Anderssjöåfallet, Tänndalen – utflyktstips

Sista morgonen i Funäsfjällen valde jag att stiga upp medan de andra sov. På grund av att jag ville ta en närmare titt på Anderssjöåfallet åkte jag till Tänndalen, 14 kilometer från Fjällkällan där vi bodde. Och eftersom Balder är en väldigt aktiv hund fick han göra mig sällskap.

Utsikten när jag börjar gå uppför Lillskarven

Andersborgturen, våffelstuga och Lill-Skarven

Andersborgturen, Funäsfjällen, är en 6 km lättgådd led på fjällhed, med utsikt över grönskande fjäll åt alla håll. Lägger du till 2 km får du även en topptur upp på Lill-Skarven, 1224 möh. Dessutom, som grädden på moset, passerar du Andersborgs våffelstuga längs vägen. Läs mer

Blåsigt på Svansjökläppen, Funäsfjällen

Svansjökläppen – enkel topptur i Funäsfjällen

Innan vi åkte hemifrån hade jag läst på ordentligt om olika turer i Härjedalen. Därför hade jag full koll på vilka korta, mellanlånga och långa dagsturer vi kunde välja mellan. Den första dagen var det grått och blåsigt, och regnet hängde i luften. Men SMHI lovade att det skulle vara uppehåll, så vi bestämde oss för att gå en av de kortaste turerna – den upp till Svansjökläppen. En biltur på drygt 20 minuter från vårt boende i Fjällkällan, strax väster om Funäsdalen.

Skulpturen Giant of salt, Pilane

Pilane – konstvandring bland skulpturer

Skulptur i Pilane (Tjörn) är nog den ultimata utflyktsplatsen för familjer i alla åldrar. För här finns allt! Vacker natur, kultur i form av spännande skulpturer, vidsträckta ytor med gott om plats för picnic. För att inte tala om blommor i mängd och stigar som är lätta att gå. Även att det också finns möjlighet att utforska området utanför stigarna.

Kuröds skalbankar - Att vandra på skalrester från djur som levde här för drygt 10 000 år sedan är en mäktig upplevelse.

Kuröds skalbankar i Uddevalla

För mig blev det ett kärt återseende när jag fick chansen att besöka naturreservatet Kuröds skalbankar i Uddevalla igen. Visserligen hade det bara gått en vecka sedan jag var där första gången, men jag föll pladask för denna plats. Att vandra på skalrester från djur som levde här för drygt 10 000 år sedan är en mäktig upplevelse. Och just i Kuröd finns alltså världens största skalbankar. Detta är verkligen ett utflyktsmål jag kan rekommendera.

Helt sanslöst vackert att gå längs kanten av stenbrottet, Kinnekulle

Stenbrottet – ett mini-Grand Canyon på Kinnekulle

Efter att vi hade varit vid oljekoken i Gössäter i lördags, fortsatte vi till ett av de mest kända ställena på Kinnekulle: Stenbrottet i Hällekis. Jag hade sett många bilder därifrån och fängslades av de höga bergväggarna och stenlagrens färgskiftningar. När jag dessutom läste att man kan fiska i dammen som är anlagd på täktbottnen insåg jag att detta var ett solklart utflyktsmål för vår familj.

Oljekoken i Gössäter, Kinnekulle

I helgen nosade vi lite på vad Kinnekulle har att erbjuda. Egentligen skulle jag kunnat tillbringa en hel helg krypande runt med kameran i högsta hugg på jakt efter blommor men… Eftersom tonåringarna var med fick jag försöka göra det hela lite mer spännande. Först ut blev då oljekoken i Gössäter.

Falbygdens Osteria - vilken fantastisk ostbutik

Falbygdens Osteria – vilket ost-paradis

I flera års tid har jag velat se trandansen. Eftersom familjen planerat in en påsklovsweekend i Kinnekulleområdet skulle jag äntligen få chansen. Som vanligt läser jag på i förväg för att få ut mesta möjliga av tiden. När jag såg att Falbygdens Osteria inte ligger så långt ifrån Trandansen bestämde jag mig för att överraska familjen med ett besök där.