Skarsjöleden (eller Stora Skarsjön runt), Ljungskile

På grund av hälsoskäl ställde jag och Lars in vårt sova-ute-fredagsmys den här veckan. Men på lördagen kände i alla fall jag mig pigg nog att ta mig ut. Först och främst så längtade jag efter att få sova ute igen (trots utenatt tidigare i veckan). Men jag ville även vandra – så jag letade efter en lämplig rundslinga och valde Skarsjöleden i Ljungskile.

Balder och jag på vår första "ensamma" övernattningstur blev längs Skarsjöleden
Balder och jag på vår första “ensamma” övernattningstur blev längs Skarsjöleden

Har sneglat på Skarsjöleden i över ett år

Förra sommaren gick vi en liten del av Skarsjöleden första dagen av RESUL Four Day March. Och jag har sneglat på den sedan dess. Visserligen är den inte mer än 8,5 kilometer, men jag hade läst att den är kuperad och förväntas ta 3-4 timmaratt gå. Så jag tyckte den kändes som ett “lagom” val nu när jag är lite seg av borrelian och antibiotikan.

Längs Skarsjöleden är sjön Stora Skarsjön aldrig långt borta
Längs Skarsjöleden är Stora Skarsjön aldrig långt borta

Till Stora Skarsjön utanför Ljungskile är det bara 16 kilometer från mig på Orust, så det tog inte lång tid att köra dit. Jag parkerade vid vattenverket och gick upp mot sjön och det första vindskyddet. Där svängde jag höger in på Skarsjöleden (följ röda markeringar) och gick alltså leden motsols.

Ibland var det lätt att gå, men ibland krävdes trappor och spänger
Naturens skönhet bjuder ständigt på vackra intryck
Naturen bjöd ständigt på vackra intryck

Härlig natur längs hela Skarsjöleden

Den här leden är fantastiskt härlig att gå. Precis som jag läst är den kuperad, vilket gör att man ständigt går uppför eller nerför. Man får se upp var man sätter fötterna, för det är fullt av rötter och stenar längs stigen. Bredvid växer granskog. Eller lövskog. Beroende på var längs leden du är.

Ibland gick vi genom barrskog
För att några minuter senare gå i lövskog längs Skarsjöleden
För att några minuter senare gå i lövskog

Dessutom finns trappor och spänger på flera platser. Och mossig skog, bergväggar och bäckar. Vill man ta god tid på sig och stanna och äta eller laga mat finns två vindskydd med ordentliga eldstäder längs sjön. På många uddar och utsiktsplatser finns även mer provisoriska eldstäder.

Höstfärger längs Skarsjöleden

Medan jag gick runt sjön njöt jag i fulla drag. Ömsom gick man vid strandlinjen och ömsom högt ovanför längs någon bergskant. Slutligen måste jag säga att man verkligen har lycktas med dragningen av Skarsjöleden. Den går exakt hela vägen bredvid vattnet och det är så härligt att konstant få skymtar av sjön.

Ibland gick Skarsjöleden högt ovanför vattnet
.. men ibland precis vid sjökanten

Övernattning nästan under bar himmel

Jag hade lovat att ta med mig vovven Balder så att han skulle få göra av med lite energi. Det var faktiskt första gången som jag skulle övernatta själv med honom, men det gick jättebra. Eftersom vårt grannland i väst igår hade sin #nattinaturen som anordnas av Norsk Friluftsliv tänkte jag att vi kunde hänga på härifrån Sverige.

Balder och jag myser på vår egen udde en liten bit från Skarsjöleden
Lyxigt med en "egen" udde
Lyxigt med en “egen” udde
Balder gjorde mig sällskap när jag gick Skarsjöleden

Längs Skarsjöleden finns många uddar att utforska och en av dem valde jag och Balder ut till sovplats. Det var en udde där leden inte svängde ut. Så vi fick ett eget litet universum där vi kunde tillbringa några timmar i lugn och ro innan det blev sovdags i mörkret.

Själv sov jag i vindsäck på marken, vilket jag tycker är helt underbart. Dock bara lånad, tyvärr. Balder sov på sin hoprullbara bädd intill mig, och med långlina fäst i ett träd. Han var superduktig och sov hela natten. Förutom 3 gånger när han väckte mig för att få lite gos. Vilket han fick innan jag drog in armen igen för att undvika alla mygg.

Övernattning i vindsäck/bivacksäck längs Skarsjöleden

När vi steg upp klockan 05.30 var jag helt utvilad och pigg på att fortsätta utforska Skarsjöleden. Vi gick bara 1,5 kilometer på kvällen, så vi hade det mesta kvar. Till att börja med fick jag ha pannlampan på för att inte snubbla i mörkret. Men ganska snart var morgonljuset denna grå morgon tillräckligt för att navigera i.

Pannlampa på längs Skarsjöleden
Pannlampa på

Sammanfattning av Skarsjöleden

För mig och Balder tog det 3 timmar att gå själva Skarsjöleden. Men då hade vi inga fikapauser eller liknande. Detta är en led som jag verkligen kan rekommendera, för den var vacker hela vägen. Men den verkar vara populär, och det brukar alltid generera minuspoäng från min sida om det är mycket folk. När vi kom ut igår kväll satt en familj och grillade vid det första vindskyddet, i en vik fanns både ett tält och en hängmatta och vid det andra vindskyddet var det också folk.

Gryning över Stora Skarsjön, Skarsjöleden
Gryning över Stora Skarsjön

Men som vanligt gäller att det finns tider på dygnet då det är mer, respektive mindre, folk. Så man kan ju själv välja lite när man går ut. På den sträcka vi gick i morse såg vi inte en enda människa. Och den enda vi hörde var någon som låg och sov i vindskyddet och snarkade högljutt. 🙂

Här låg det någon och snarkade när vi smög förbi

Slutligen lite länkar

Som vanligt avslutar jag med lite användbara länkar. Först ut är en beskrivning av Skarsjöleden i Ljungskile (Uddevalla kommuns webb). Där finns även en bra karta över leden och information om parkeringsplatser. Sedan lägger jag till en länk till min väninna Sofias inlägg om en övernattning längs sjön som hon gjorde förra året.