Vissa helger är bättre än andra – som den här till exempel. Först och främst fick jag gå två fina rundslingor i Herrestadsfjällets naturreservat. Och som grädde på moset hyrde vi den mysiga Kärrestugan för övernattning i reservatet.

Kärrestugan på sin udde i Herrestadsfjällets naturreservat - kan hyras av Friluftsfrämjandet
Kärrestugan på sin udde i Herrestadsfjällets naturreservat

Från parkeringen till stugan med packningen

Tack vare att det är nära från parkeringen (bara 700 meter) kunde vi ta gå två gånger med vår packning. Främst var det veden som vägde ”bly”, så vi delade upp den i flera säckar. Först hade vi problem att få upp låset till Kärrestugan. Men så fort det var löst ställde vi ifrån oss packningen därinne och gav oss ut på en liten upptäcktsfärd.

Kärrestugan, interiör

Vi hann en kort runda innan det mörknade

Eftersom jag hade gått en fin stig i somras, medan Lars låg på sjukhus, ville jag visa honom den. Det var i samband med att jag gick mellan alla stugorna i Herrestadsfjället. Enligt kartan skulle vi kunna fortsätta leden förbi Kärrestugan och på det sättet ta oss till den goa platsen jag ville visa.

På väg på en liten rundslinga på 3 km

En go plats – vid Torsvattnet

Till att börja med följde vi skyltar mot Klämman och passerade sjöarna Byrevattnet och Furuvattnet. Därefter gick vi ett hundratal meter längs ett löpspår, innan vi svängde vänster igen vid skylt märkt Kärrestugan.

Ja men kolla, här ser man ju att vi är på ett fjäll

Strax var vi framme vid den lilla sjön Torsvattnet. På sjön låg is och vi mötte en familj som precis var på väg av den. På andra sidan sjön finns både bänkar, bord och grillplats. Och en av de söta skyltarna ”En go plats”.

Balder och jag äter Wildchips vid Torsvattnet längs vår första rundslinga
Balder och jag äter Wildchips vid Torsvattnet

Omväxlande rundslinga på 3 kilometer

Härifrån var det en kort vandring tillbaka till stugan, men naturen bjöd på stor variation. Allt från barrskog, myrmark, små sjöar i kuperad terräng. Totalt var rundan runt 3 kilometer och väldigt mysig. När vi kom till vårt hem för ett dygn hade det börjat skymma.

En go plats - och Lars som läser karta
En go plats – och Lars som läser karta

Kallt inomhus – men det var i alla fall lä

Visa av erfarenheten från första gången vi hyrde Kärrestugan visste vi att det tar tid att värma upp den. Dessutom mindes vi att kaminen och spisen formligen åt ved. Så den här gången tänkte vi hushålla lite med veden och inte elda förrän framåt kvällen. Det mörknade ju redan klockan 16.

Nedanför Kärrestugan

Utomhus låg temperaturen på runt 0 grader, men inomhus kändes det kallare. Medan vi pysslade på iförda våra förstärkningsplagg (och våra varmaste mössor) konstaterade vi att det i alla fall var lä.

Här får man ha varma kläder på

Thaimiddag på stormkök

Till att börja med plockade vi fram stormköken och middagen. Vi lagade lite thaimat i form av nudlar med kyckling och en massa gott. Som vattenkastanjer, bambuskott, grön curry och så vidare. Snart spred sig doften av mat i hela stugan.

Dags för lite mysbelysning i timmerstugan - jag tänder min fina stormlykta
Dags för lite mysbelysning i timmerstugan

Sällan har en måltid smakat så gott tror jag. Vi hade inte ätit någon lunch, så magarna skrek. Och omgivningen gjorde måltiden supermysig – stormlyktorna spred sitt mjuka sken inne i timmerstugan.

Gott med lite thaimat

Värme från kamin – och mysbrasa i öppen spis

Därefter tog vi det lugnt någon timme. Satt och tittade på, och pratade om, fotona från dagens tur. Vi tände brasan i öppna spisen och kände förvånat hur det snabbt blev varmt i stugan. Sedan insåg vi att det ju var 15 minusgrader sist vi sov i stugan. Vilket förklarar varför vi tyckte det blev varmt supersnabbt den här gången.

Dags för lite kvällsmys

Kex- och ostmys före läggdags

Som avslutning på en fin eftermiddag och kväll lyxade vi till det med lite ost, kex och goda korvar. Tala om att man var supermätt när man kröp ner i sovsäcken (på golvet framför öppna spisen). Stugan höll sig den här gången varm hela natten. Så det var inte ens otrevligt att byta kläder på morgonen när jag skulle ut på ännu en upptäcktsfärd.

Vi åt oss riktigt mätta och belåtna före läggdags - och nu var stugan varmare
Vi åt oss riktigt mätta och belåtna före läggdags – och nu var stugan varmare

Superfin rundslinga i gryningen

Redan före gryningen steg jag upp för att gå med hundarna. En otroligt fin rundslinga på cirka 7 km fick jag i Herrestadsfjällets naturreservat. Visserligen tycker jag att allt är fint i Herrestad, men denna rundslinga är nog favoriten hittills. Kanske blev det extra vackert för att jag gick redan i gryningen?

När jag gav mig ut på rundslingan fick jag använda pannlampa
Dimman i gryningen var sagolik

Exakt var gick ”min” rundslinga?

Jag utgick från Kärrestugan, eftersom vi sov där, men det är enklare att starta och sluta vid parkeringen vid Grågåsvattnet.

Isen ligger på Vrångevattnet, Herrestadsfjället, längs min 7 km rundslinga
Isen ligger på Vrångevattnet, Herrestadsfjället

Från Kärrestugan gick jag ut mot vägen och korsade den precis i nederkant av sjön Vrångevatten. Därifrån följde jag stig skyltad mot Krokestugan. Vid nästa markerade korsning svängde jag höger mot Kölnestugan, och vid ännu nästa gick jag höger mot Grågåsvattnet. Där fick jag traska hela 150 meter på grusvägen innan jag svängde av mot Kärrestugan (och passerade ”en go plats” från dagen innan).

Otroligt vackra isformationer fanns i denna porlande bäck

Vem passar rundslingan för?

Leden är exemplariskt märkt med gula markeringar, och det finns tydliga skyltar i alla större korsningar.

Lederna i Herrestadsfjällets naturreservat är exemplariskt märkta och skyltade

Observera att denna tur inte är tillgänglig för barnvagn, och den passar heller inte för den som har svårt att ta sig fram i riktigt kuperad terräng. Vid flera ställen behöver man ta hjälp av rep i extra branta passager. Dock är stigarna väldigt fina (om än blöta på en del ställen).

Längs min lilla rundslinga
Längs min lilla runda

Några av anledningarna till att jag gillar Herrestadsfjället

Något jag verkligen gillar med Herrestadsfjällets naturreservat är att det finns flera alternativa vägar till varje stuga, så man kan kombinera sin tur helt efter dagsform och lust.

I området finns många sjöar och myrar

På just denna tur passerade jag två vindskydd (och det fanns ett till bara ett hundratal meter från leden), och båda dessa var upptagna. Trots att det är ett populärt område är det lätt att få vildmarkskänsla och uppleva ron och lugnet!

Olika naturtyper

Frukost i stugan före hemgång

Lyxigt nog stod frukosten färdig i stugan när hundarna och jag kom dit. Lars hade kokat upp vatten till min choklad, tänt en brasa i kaminen, och dukat upp både bröd, kex och pålägg. Det blev en fin avslutning på vårt dygn i Kärrestugan. När vi städade ur stugan kändes det nästan lite vemodigt, men vi kommer säkerligen att hyra den igen. Och just det ja – stugan hyr man hos Friluftsfrämjandet i Uddevalla.

Frukost i stugan innan vi beger oss hemåt

Slutligen karta och tips om andra rundslingor i området

Herrestadsfjällets naturreservat ligger i Uddevalla kommun, Bohuslän. Läs gärna mer om reservatet hos Länsstyrelsen.

Klicka här om du vill se på kartan var Kärrestugan ligger, eller hur du ska navigera dit.

Här kan du läsa om fler fina och härliga rundor i Herrestadsfjällets naturreservat.

Mitt sällskap på denna tur - sambon och båda hundarna
Mitt sällskap på denna tur – sambon och båda hundarna

4 Comments

1. Underbart inlägg Therese!
    Du skapar så fin stämning i inläggen, med hjälp av kameran. Verkligen proffsigt.
    Tack!
    walkaboutsweden & även fokustranemo (på insta)

1. Det är jag som ska tacka för att du ger så fin feedback! Tack!

2. Vad mysigt och härligt med övernattning i stugan 😀

1. Ja, ibland är det precis det man behöver/önskar! Man behöver inte alltid sova under ett träd 🙂