Kuststigen etapp 8 – Malö strömmar-Göksäter

Eftersom den planerade turen runt några av sjöarna i Herrestadsfjällets naturreservat blev inställd (se gårdagens inlägg) fick jag hitta på något annat att göra idag. Jag valde att gå en av delsträckorna av Kuststigen som går här på Orust: Delsträcka 8 mellan Göksäter och Malö strömmar. Eller tvärtom blev det för mig, eftersom jag började vid kusten och gick ”hemåt”. Etappen är 13 kilometer lång, och ganska utmanande, så det kändes som en värdig ersättare för helgens ursprungliga plan.

Vid färjeläget Malö Strömmar började vi vår vandring

Lars skjutsade mig till färjeläget utanför Ellös. När han hade vinkat av oss och önskat oss lycka till började jag och hunden Wilma gå längs asfaltsvägen. Det är bara asfalt några hundra meter. Sedan fortsätter leden genom jordbrukslandskap någon kilometer på mindre vägar. Tyvärr tappade jag bort ledmarkeringarna strax efter att jag passerat några bondgårdar. Jag såg en tydlig markering att jag skulle svänga vänster mot berget, men därefter såg jag inga fler markeringar. I nästa korsning prövade jag båda skogsvägarna, gick tillbaka och dubbelkollade där jag svängt men såga inga markeringar. Lätt frustrerad valde jag att fortsätta nedanför berget, gå upp genom bokskogen vid Uggletofta, följa Husebyleden en bra bit och sedan gå längs pilgrimsleden åt det håll jag visste att Kuststigen gick. Det blev några kilometer extra, men jag fick vacker natur på köpet.

Bokskogen i Uggletofta
Bokskogen i Uggletofta ligger inte längs Kuststigen
En vacker istäckt tjärn längs pilgrimsleden som vi tog som genväg mot Göksäter
En vacker istäckt tjärn längs pilgrimsleden

Det dröjde inte alltför länge innan pilgrimsleden och Kuststigen (Orust Tvärs) förenades. Även att den här etappen inte går längs kusten så ger naturen vid sidan av stigen mycket kustkänsla. Till exempel de många små, men dramatiska bergen man passerar. kombinationen mellan berg och luftiga lövskogar. De förkrympta tallarna. Kargheten i naturen. Den här fantastiska naturen följer en hela vägen tills man passerat Slottsberget och utsiktsplatsen Svens Altare. Den här delen av leden sammanfaller med Svens Altare-leden.

Ett av alla små berg längs kuststigen mellan Malö strömmar och Göksäter
Ett av alla små berg

En typisk syn längs etapp 8 mellan Malö strömmar och Göksäter

Klara dagar ser man långt ut över havet uppifrån utsiktstornet. Idag kunde jag inte gå upp eftersom jag hade med mig vår hund, men här finns bilder från förra helgen då jag och min dotter var uppe i tornet då vi gick Svens Altare-leden, 6 km.

Utsiktstornet vid Svens Altare - på väg mot Göksäter
Utsiktstornet vid Svens Altare
Trappan upp till Slottsbergets topp
Söta Wilma längs leden

Efter att vi passerat bergstoppen blev det extra spännande för mig, för nu kom vi in på en del av leden som jag inte hade gått tidigare. Nedför berget följde vi en stig som var enkel att gå och strax kom vi till en 4-vägskorsning. Jag är väldigt svag för skyltar och de som stod där var både fina och hade roliga namn. Vad sägs till exempel om ”Snusplan”?

Skyltar - Här ligger... Snusplan
Här ligger… Snusplan

Efter alla höjdskillnader upp och ner i början av leden kändes det väldigt lätt att gå de kilometer som återstod till Göksäter när vi passerat utsiktstornet. Vi gick genom skog på skogsvägar och stigar. Bäckar forsade fram. På sjöarna låg is. Stigarna var hala och blöta och en del av skogsvägarna och grusvägarna var delvis isiga. Den sista delen av denna etapp (från mitt håll sett) går genom odlingslandskap och medeltempot blev genast högre. Innan vi visste ordet av fick vi ringa till Lars och be honom köra till den uppgjorda platsen i Göksäter för att hämta upp oss.

Orustskog
Lite grönska i allt grått/brunt

Idag var det extremt blött längs leden och det skulle nästan behövts vadarstövlar. Men man får ta hänsyn till att veckans snö smält och att det dessförinnan varit regnigt en längre period, så jag förmodar att den här etappen är betydligt torrare och vackrare längre fram på våren och sommaren. 17,3 kilometer blev den rutt som jag och Wilma tog, och det är nog troligt att vi går här igen framåt sommaren.

Blött längs leden - här nära Göksäter
Blött längs leden – här nära Göksäter

För dig som vill veta mer

Denna etapp av Kuststigen är en del av vandringsleden Orust Tvärs. Etappen är 13 kilometer lång och man får räkna med runt 4 timmar för att gå den i och med att den bitvis är rätt krävande. Underlaget består till största delen av stig och skogsväg, men några kilometer av etappen går på grusväg. En kort sträcka längs asfalt.

Läs på Kuststigens webb om etapp 8, Göksäter-Malö strömmar (Orust)

Så här ser markeringarna ut längs Kuststigen

Fin avstickare från leden

Jag kan rekommendera att gå avstickaren från Malö strömmar och ut till Albertsholmen/Stora Björnholmen (mer info i eget inlägg här). Här handlar det om kustnära vandring. Avstickaren är cirka 3 kilometer tur och retur.

I bakgrunden kommer jag strosande
I bakgrunden kommer jag strosande ute på Stora Björnholmen

Fler etapper av Kuststigen

Här hittar du länkar till alla mina inlägg från Kuststigen