Slereboåns dalgång, Risveden

Idag begav vi oss till Risveden i norra delen av kommunen (Ale) igen – denna gång för att leta upp vattenfallet i naturreservatet Slereboåns dalgång. Vattenfallet såg vi i foldern om Risveden när vi vandrade och sov över i ett annat av de 11 naturreservat som Risveden består av – Risvedens vildmark – förra veckan.

Slereboåns dalgång
Naturreservatet Slereboåns dalgång i Risveden

Syftet med dagens tur var inte att gå en vandringstur. Vi hade sett på kartan att naturreservatet inte var så stort, så vi tänkte oss bara en liten utflykt med fotostopp vid vattenfallet. Det finns en parkering precis där naturreservatets stig börjar, men idag gick det inte att köra ända fram dit på grund av att det utfördes förstärkningsarbeten på bron i Röserna. Vi gav oss iväg i duggregn som snart övergick i spöregn.

Leden mot Svedjan

Trots att regnet rann ner över oss en stund uppskattade vi stigen som slingrade sig fram i Slereboåns dalgång. Ljudet från ån följde oss där vi gick bland ormbunkar, mossa och gamla nedfallna träd. Känslan av vildmark var mycket starkare än den var i reservatet vi vistades i förra veckan.

Slereboåns dalgång
Slereboån

Vid ett tillfälle gjorde vi en liten avstickare ner till ån för att fota och insupa känslan. Slereboån rinner fram genom en granskogsklädd dalgång mellan gårdarna Röserna och Svedjan inne i Risveden. Sedan länge är den känd för sin rika flora som tydligt avviker från det typiska i området. Bland annat ska man kunna hitta en av mina favoritorkidéer knärot här såg jag i min bok “Botaniska besöksmål i Västergötland“. Men i dagens blöta väder hoppade jag över blomletandet. Det gick snabbt för oss att gå den korta sträckan fram till vattenfallet, cirka 1,6 kilometer.

Nedre delen av Gäddevadsbäcken
Lars vid första fallet
Efter nästa krök såg det ut så här i Slereboåns dalgång
Efter nästa krök såg det ut så här
En del av det andra vattenfallet
En del av det andra vattenfallet lite högre upp i bäcken

Området är kuperat, men inte stigen som faktiskt är väldigt lätt att gå. Den enda delen där det är lite kuperat är de sista kanske 100-150 meterna upp till fallen i Gäddevadsbäcken strax ovanför platsen där den förenar sig med Slereboån. Att mötas av vattnet som forsade fram bredvid stigen var en härlig känsla. Det första vattenfallet var inte så högt, men fint ändå. Vi visste inte att det fanns fler fall och forsar strax ovanför – men vi insåg det så fort vi rundat nästa krök.

Lars och Wilma vid andra fallet
Jag satt länge på en sten och bara njöt av ljudet från fallet

Vid det andra fallet satte jag mig på en sten och bara njöt av ljudet från fallet. Lutade mig mot en trädstam som var det enda som höll mig tillbaka från att falla ner i bäckens nästa fall precis bakom min rygg. Sådana stunder är obeskrivliga och ovärderliga.

Till slut fick vi ändå slita oss och gå nerför backen längs bäcken igen, till bron där bäcken förenar sig med Slereboån. Vi korsade bron och tog en liten paus i vindskyddet. Det var fräscht och fullt sovbart. Där fanns också en grillplats och en informationstavla. Vi befann oss då vid Svedjan. Det kan vara bra att veta att man enbart får elda i färdiga eldstäder inom naturreservatet.

Redan när man går över bron skymtar man vindskyddet ute på ängen vid Svejdjan i Slereboåns dalgång
Redan när man går över bron skymtar man vindskyddet ute på ängen vid Svejdjan
Inifrån vindskyddet

Det är möjligt att via stigar ta sig vidare till de närmast liggande naturreservaten inom Risveden (vi såg skyltar både till Bergsjön och Färdsleskogen som är två av dem). Men vi valde att gå samma väg tillbaka. Över ängen på andra sidan ån och genom skogen tillbaka till parkeringen. Totalt blev det bara en promenad på 3,2 kilometer (plus det vi gick från den ordinarie parkeringen och till/från platsen där vi fick parkera just idag då bron lagades). Väldigt kort för oss, men vi kände oss rika på upplevelser ändå och kommer definitivt att återvända inom kort.

Vackert på ängen

För dig som vill veta mer om naturreservatet Slereboåns dalgång

Så här hittar du hit: Reservatet ligger i Ale kommun 5 km norr om Skepplanda. Infart finns vid Röserna utefter vägen mot Kvarnabo.

Länk till Länsstyrelsens information om naturreservatet

Länkar till inlägg om andra naturreservat jag besökt i Risveden
Här hittar du alla inlägg om mina besök i Risveden