Ekopark Omberg: Ellen Key-leden med barn

Ekopark Omberg är ett ställe som jag (och även min dotter) brukar besöka några gånger varje år. När vi är där tillsammans är vår favoritrunda Ellen Key-leden, 6 km, som bjuder på både “kust”, bokskog och berg. Idag var det dags igen, och med oss hade vi även en av dotterns klasskompisar som fått utflykten i födelsedagspresent.

Vitsippor och Vättern i bakgrunden, Omberg

Vädret var strålande soligt, så vi var långt ifrån ensamma. På alla parkeringar (Hjässatorget, Stocklycke, Alvastra, Ellen Key strand och Stocklycke hamn) var det gott om bilar. Även att vi mötte många människor under vår tur så fanns det ändå gott om plats för alla, och det var inga problem att hitta egna platser att stanna och fika på – utan att behöva se eller höra andra.

Vi var långt ifrån ensamma. Här Stocklycke hamn
Vi var långt ifrån ensamma. Här Stocklycke hamn. Själva valde vi mer avsides fikaplatser.

Idag valde vi att gå leden medsols och utgick från Stocklycke. Första biten går genom bokskog och där går även en slinga som är tillgänglighetsanpassad. Sedan följer en lätt stigning genom skog där marken just nu är täckt av vitsippor, blåsippor och lungört. Efter att man passerat Mörkahålskärrets naturreservat (där vi var tvungna att stanna och kika en längre stund på en groda som underhöll oss i dammen) svänger leden av uppåt hjässan. En stigdelning som tjejerna missade idag medan jag gjort en avstickare för att kolla om det fanns några intressanta blommor i kärret. Efter att de ringt mig och vi stämt av var de hamnat möttes vi och gjorde sedan sällskap upp till toppen av Omberg, hjässan. Från parkering/vindskydd Hjässatorget är det mycket stenigt och brant, men sträckan är bara 800 meter.

Hjässan, Ombergs högsta topp

Tjejerna passar på att kolla på utsikten uppifrån tornet på hjässan, Omberg

Glada tjejer

Uppe på toppen, med sin milsvida utsikt, valde vi också att ta dagens första fikapaus. Vi hade utsikt över Vätterns glittrande vatten på avstånd och runt oss var marken strödd med tusenskönor och backskärvfrö (ej i bild). Om bara några veckor kommer de förmodligen att ha ersatts av styvmorsvioler och mandelblom.

Efterrätt uppe på hjässan, Omberg
Tusensköna - Bellis perennis
Tusensköna – Bellis perennis
Nu ska vi nerför berget

Efter den härliga pausen fortsatte vi ner på andra sidan berget. Tjejerna tyckte att jag var extremt tråkig för så länge vi var kvar i det gamla “borg-området” hade jag så många blommor jag ville fota. Styvmorsviol. Rödplister. Jordreva. Sloknunneört. Och gulsippor!

Gulsippor är jag inte van vid!
Så här lätt är det att gå på väg ner från berget

Slukrännor från istiden

Vitsippor fanns det överallt!!

Det gick ganska snabbt att ta sig ner från berget (när jag väl slutat fota). Man går på en skogsväg ända tills de sista backarna före parkering och vindskydd vid Alvastra då man går i mäktiga slukrännor från istiden.

Här kommer tjejerna gående i en slukränna
Jag och Gemini

Dagens andra fikapaus på Omberg

Nästa generations vandrare

När vi kom in i naturreservatet “Ombergs bokskog” gav jag tjejerna i uppdrag att leta upp ett ställe vid vattnet där vi kunde fika. Ett uppdrag de gick in för med liv och lust och hittade en helt fantastisk avskild plats där vi satt länge på en klipphäll alldeles vid Vättern.

Här kan vi fika!
Inte så lätt att ta sig dit - men helt klart värt det!
Inte så lätt att ta sig dit – men helt klart värt det!
Ofantligt vacker fikaplats som tjejerna hittade

Bokskogen

Naturreservatet Omberg bokskog

Efter att vi ätit medhavda pannkaksrullar, pratat och skrattat, klättrade vi upp mot bokskogen igen. Även att löven inte slagit ut är det något speciellt med bokskog. Marken var täckt av vitsippor och ramslöksblad. Även att inte ramslöken blommar än påmindes man om den av den speciella doften – och av den myckna grönskan!

Ramslöksblad i bokskogen

Tillbaka mot bilen

Från bokskogen och till Stocklycke hamn följer leden Vättern och man skymtar vattnet genom träden. Oftast går leden relativt högt över vattenytan, och marken sluttar brant ner mot sjön. Vid hamnen svänger man vänster, passerar Stocklycke äng (som var ofantligt vacker idag medvitsippor, gullviva och kabbleka) innan man är framme vid parkeringen.

Stocklycke äng

För oss tog det drygt 4 timmar idag att ta oss fram de 6 kilometrarna längs Ellen Key-leden, men det berodde mest på att vi hittade så mycket annat roligt att göra längs vägen än att enbart gå.

Kabbleka (kabbeleka)
Kabbleka (kabbeleka) fanns det i mängd längst ner på ängen

Aktiviteter som tjejerna hittade på längs leden på Omberg

Här kan man nog ta sig fram

Även om man just ska fylla 13 år så har man mycket spring i benen. Finns någon bättre plats än naturen att få utlopp för detta? Nej, jag tror inte det. Här är några exempel på vad tjejerna hittade på idag för att aktivera sig utöver själva vandrandet.

Datta alla blå markeringar på träden

Under en stor del av dagen tävlade tjejerna om vem som hann datta nästa blå markering först….

Min dotter dattar blå markering på träd längs Ellen Key-leden
Dotterns kompis dattar blå markering

Se om vi når runt trädet

Redan när min dotter var liten ägnade vi oss åt denna lek; att se om vi kunde nå runt trädet. Tydligen var det fortfarande intressant 🙂

Kanske det 5:e eller 6.e trädet de försöker nå runt

Klättra på nedfallna träd

Att klättra är ju alltid roligt, och här fick de verkligen sitt lystmäte med alla gigantiska träd. Både stående och nedfallna.

Balansakt på nedfallet träd, Omberg
Balansakt på nedfallet träd

Fler blommor på Omberg

Under turen idag såg jag följande blommor: vitsippa, blåsippa, gulsippa, perstkråp, lungört, gullpudra, tussilago, vårlök, tibast, svalört, tusensköna, backskärvfrö, skogsbingel, gullviva, vätteros, styvmorsviol, rödplister, jordreva, sloknunneört, kabbeleka, småfingerört och maskros. Förmodligen hade jag kunnat se många fler, men när jag har med barn får jag nöja mig med det jag ser direkt, och enbart ta några få bilder.

Styvmorsviol - Viola tricolor
Styvmorsviol – Viola tricolor

För dig som vill veta mer om Ellen Key-leden

Ellen Key-leden är 6 kilometer lång och utgår från Ekoparkscenter, Stocklycke. Leden är en rundslinga. Från Stocklycke utgår flera leder, och du ska följa blå markering för att gå denna led. Du bjuds på en stor variation längs leden: allt från kärr, berg med milsvid utsikt, bokskog, Vätterns “kust” och en gigantisk blomsteräng. Naturreservaten “Ombergs bokskog” och “Mörkahålskärrets naturreservat” går man också igenom. Leden är inte tillgänglig för till exempel barnvagn. På Omberg finns även många andra leder. Här hittar du en karta över samtliga leder i Ekopark Omberg.

Omberg - vi ses snart igen!
Omberg – vi ses snart igen!
Märkt , , , , , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer till “Ekopark Omberg: Ellen Key-leden med barn

1. Tack för en härlig berättande tur med fina bilder.
    Bra id`e med födelsedagsvandringspresent.

1. Förra året fick denna kompis i present att följa med till Store Mosse. Det blev en sådan stor succé att vi även åkte till Söderåsens nationalpark 🙂 Och min dotter tycker att det är roligt att vara ute – om hon får med sig en kompis! Win-win-win kan man kalla det 🙂