Först och främst kanske man skulle definiera, vad en långfärdsvandring är? Det är naturligtvis väldigt individuellt. En del tycker att 50 km är långt andra tycker att 500 km är långvandring. Det finns ingen uttalad gräns för vad som räknas som långt, det är verkligen personligt och upp till var och en att bedöma. Jag tycker att om man går längs ex en led under flera dagar och går många kilometer om dagen så kan man visst räkna det som långvandring. Det behöver inte vara jättelångt. Tänk det ur ett barns perspektiv. Då kan 1,5 km vara riktigt långt. Världsvandrare å andra sidan finns det flera stycken av och det personerna går ju 40 000 km eller mer!

Cost 2 Coast Sweden 2020 - långfärdsvandring
Långfärdsvandringen Cost 2 Coast Sweden 2020

Anledningen till denna text är att jag fick frågan hur jag förbereder mig inför en långfärdsvandring. Vi är ett litet gäng som ska gå från kust till kust här i Sverige (Coast to coast Sweden på facebook). Detta året så kommer sträckningen att gå från Pukavik på ostkusten till Torekov på västkusten. En sträcka enligt kartan på 240km. I verkligheten kommer vi att gå längre pga att vi måste fylla på matdepåerna i olika samhällen som ligger utanför leden. Egentligen så är det en förkortad/omarbetad version av Skåneleden SL1. Det kommer att bli 10 dagars vandring med en extradag inlagd för eventualiteter. Det finns en del oförutsedda saker som kan hända så därför extradagen.

Det finns naturligtvis lika många sätt att förbereda sig för längre vandringar som det finns vandrare men det här är mitt sätt som fungerar för mig. Det ska tilläggas att jag dagligen går till och från mitt jobb. På jobbet går jag en del och efter jobbet så går jag min dagliga motionsrunda i alla väder. Så jag klassar mig själv som van gångare med medelgod kondition. Så att vara i en någorlunda god kondition är nog en fördel.

Modell som passar min fot
Modell som passar min fot

Nummer två är att ha skor som fungerar för dig. Föredragsvis någon form av walking eller löparskor som är väl ingångna. Tunga kängor är inte att föredra av många anledningar. Oavsett vad du tänker gå i så måste skorna vara väl ingångna! Spring inte och köp nya flashiga dojjor två veckor innan du ska iväg, du kommer troligen att få både skav och blåsor på fötterna. Detta vill man verkligen undvika. Det finns inget värre än att ha rejält skoskav och då spelar det ingen roll hur många tusenlappar du lagt på övrig utrustning, din resa blir inte behaglig. Jag har hittat en skomodell som passar mina fötter och jag är inne på tredje paret nu. Samma märke, samma modell bara olika färger. På bilderna ser man hur skorna slits. Det ena paret har gått 550 mil medan det andra paret snart har gjort 100 mil.

Kom ihåg att ha väl ingångna skor inför din långfärdsvandring - mina har gått 100 respektive 550 mil
Kom ihåg att ha väl ingångna skor inför din långfärdsvandring – mina har gått 100 respektive 550 mil

Din övriga utrustning ska du ha bra koll på. Du ska veta hur den fungerar och helst ha testat den några gånger och vara van med den. Trivs jag med mitt liggunderlag, sovsäck och tält? Är de klassade för rätt temperatur och årstid? Man vill inte ligga och frysa kalla nätter. Är tältet lätt att sätta upp? Är ryggsäcken rätt inställd för min rygg och min längd så jag inte får skav eller bär den fel? Kläderna jag har på kroppen och med mig, fungerar de när jag blir svettig eller när jag börjar frysa? Maten jag ska äta, vad smakar den och är det tillräckligt med energi-innehåll? Det allra bästa är naturligtvis att man stegvis har provat att både vandra och sova över i tält och vindskydd under flera tillfällen och flera dagar. Det är som sagt inte bara din utrustning som ska fungera – din kropp ska ju hänga med också. Vet du hur din kropp känns efter 5 dagars vandring och övernattning? Är det något jag måste tänka på extra mycket? Får jag lätt huvudvärk, behöver jag några mediciner med mig osv? Det är helt klart att om du tränat på detta så underlättar det, att ge sig ut på längre vandringar utan att du vet hur din utrustning och hur din kropp reagerar är inte att rekommendera.

Att lära sig utrustningen är viktigt innan man ger sig ut på långfärdsvandring
Att lära sig utrustningen är viktigt

Efter varje längre tur jag har gjort (3-5 dagars vandring) så brukar jag tömma hela ryggsäcken och gå igenom min utrustning för att se om det fanns några saker som jag hade med mig helt i onödan? Efter några turer så lär man sig vad som är viktigt och vilka saker man kan lämna hemma. Att släpa på för mycket vikt är totalt onödigt och energikrävande. Det sliter även på kroppen. Varje kilo eller halvkilo du kan komma bort ifrån är en stor vinst. Det är stor skillnad att ha 10-12 kg på ryggen eller att ha 15-17 kg.

Vattenförsörjningen är oerhört viktig på långfärdsvandring
Vattenförsörjningen är oerhört viktig

Vatten att dricka och att laga mat med är nog den enskilt viktigaste faktorn. Vi klarar bara några timmar utan innan kroppen talar om att du måste fylla på. Man brukar säga att tre dagar är det längsta en människa kan klara utan vatten. Så du måste alltså se till att du får i dig dricka med jämna mellanrum. Det absolut smidigaste är att ta med sig ett litet vattenfilter som du kan fylla på i en bäck, å, sjö eller gyl. I fjällen är det kanske inte lika viktigt då dessa källor ofta är väldigt klara o friska men resten av Sverige bör man nog antingen veta att vattnet är bra eller så får man koka det. Jag tycker att det är meckigt att hålla på att koka vatten och sedan ska det svalna innan du kan dricka det. Tids- och energikrävande, bättre då med ett bra vattenfilter. Snabb påfyllning och inget kladdande. Bär inte för små vattenflaskor. Under en dags vandring svettas man även om det är vinter. Ett par lätta plastflaskor av typen tom saftflaska 0,95L är vad jag alltid har med mig även om jag begränsar mängden vatten i dem. Jag vet av erfarenhet att jag förbrukar ungefär en liter vatten per mil, matlagning ej inräknad.

Mitt med-kit
Mitt med-kit
Mina toalettgrejer - på både korta turer och på långfärdsvandring
Mina toalettgrejer

Naturligtvis bär man med sig många andra saker men jag listar dem inte eftersom det är så individuellt och från person till person vad man vill ha med sig. Men karta och kompass är aldrig fel att ha med sig samt någon liten vattentät ask för första förband och medicin. Personlig hygien ska man inte glömma bort, jag har ett litet kit som jag använder och klarar mig med. Kommunikation är viktig. Meddela var man tänker sig och ungefär hur lång tid det tar. Nu har alla mobiltelefon med sig, men själv har jag den avstängd dagtid för att spara batteri. Jag vill inte addera vikt med powerbank. Givetvis sätter jag på den om jag måste men annars trivs jag med den avstängd och slipper bli störd.

15 minuter. Respektive 4 minuter.
15 minuter. Respektive 4 minuter.

Man kan som hjälp skriva ner en utrustningslista där man kritar ner allting som man ska ha med sig. Bockar av efter hand som man packar ner i ryggsäcken så man inte glömmer någonting. Toapapper och eller våtservetter är inget jag snålar med. Det väger inte så mycket och i mitt fall så har jag hellre för mycket än för lite av denna vara med mig ut i skogen.

Summering att tänka på inför långfärd:

• Bra och ingångna skor.
• Vattenfilter (undantag fjällvärlden).
• Vara i hygglig kondition (det underlättar i vart fall).
• Var van vid din utrustning och veta vad den går för.
• Veta hur din kropp mår efter 3-5 dagars vandring och övernattning i tält och/eller vindskydd.
• Någon form av första förband.
• Karta/kompass.
• Kommunikation.
• Gå igenom din utrustningslista.

Nu är det bara ut och praktisera!

För dig som vill veta mer

Här kan du läsa på Facebook om Coast to coast Sweden 2020

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

English EN German DE Spanish ES Swedish SV